Elementele unei povesti de succes
Am revenit cu sfaturi noi pentru cei care indragesc scrisul, sfaturi pe care le-am adunat de ici si de colo. Sper sa va fie de folos, pentru ca mie imi sunt mereu.
Pentru ca romanul sau povestirea ta sa prinda contur, trebuie sa aiba toate componentele potrivite. Folosite fara imaginatie sau sensibilitate, aceste elemente ar putea produce doar tipul standard de fictiune, fara a avea insa efectul scondat. Dar exact ca o prajitura gustoasa cu ingredientele necesare si o reteta buna, si tu poti crea cateva surprize placute. Multi scriitori, la fel ca si multi cofetari de exceptie, nu au nevoie sa se gandeasca foarte mult la ceea ce folosesc in amestecul lor, dar ca invatacel tu trebuie sa cantaresti inainte daca povestea ta se potriveste cu urmatoarele sugestii. Toate se refera, in general, la aducerea personajelor si a cititorilor dintr-un stadiu de indiferenta la unul de constientizare: Poate eroina noastra sa gaseasca fericirea ca jurnalist? Nu stim, dar vom afla. Poate eroul nostru sa gaseasca o familie dinastie in pustietatea din Nevada? Nu stim, dar vom afla.
Pentru ca romanul sau povestirea ta sa prinda contur, trebuie sa aiba toate componentele potrivite. Folosite fara imaginatie sau sensibilitate, aceste elemente ar putea produce doar tipul standard de fictiune, fara a avea insa efectul scondat. Dar exact ca o prajitura gustoasa cu ingredientele necesare si o reteta buna, si tu poti crea cateva surprize placute. Multi scriitori, la fel ca si multi cofetari de exceptie, nu au nevoie sa se gandeasca foarte mult la ceea ce folosesc in amestecul lor, dar ca invatacel tu trebuie sa cantaresti inainte daca povestea ta se potriveste cu urmatoarele sugestii. Toate se refera, in general, la aducerea personajelor si a cititorilor dintr-un stadiu de indiferenta la unul de constientizare: Poate eroina noastra sa gaseasca fericirea ca jurnalist? Nu stim, dar vom afla. Poate eroul nostru sa gaseasca o familie dinastie in pustietatea din Nevada? Nu stim, dar vom afla.
Arata-ne personajul principal sau aminteste-l: Am putea vedea mama eroinei tale casatorindu-se, de exemplu, sau am putea vedea o crima comisa ce iti va aduce eroul ca sa o investigheze. Prezinta unul sau mai multe personaje sub stres, de exemplu daca eroul trebuie sa invete ce este curajul, infatiseaza-l in Capitolul 1 purtandu-se ca un fricos dupa ce a fost impuscat. Daca eroina trebuie sa reziste tentatiei la sfarsit, "creeaza" o situatie cand este supusa tentatiei la inceput.
Specifica cine este "baiatul bun" si cine este "baiatul rau", adica in a carui poveste trebuie sa ne implicam emotional. De partea cui suntem? Chiar daca protagonistul este respingator din punct de vedere moral (un criminal, de exemplu), el ar trebui sa aiba cateva trasaturi sau atitudini cu care ne putem identifica. Personajul negativ poate fi placut, dar pornit pe un drum cu care nu suntem de acord.
Arata ce este in joc. Editorii si cititorii vor sa stie imediat. Ce are eroul de castigat sau de pierdut? Ce urmeaza daca personajul negativ invinge?
Stabileste cadrul - unde si cand are loc actiunea. Stabileste zona de conflict, astfel incat sa te ajute, nu sa-ti ingreuneze treaba.
Prefigureaza sfarsitul. Daca eroul moare in viscol la final, cativa fulgi de nea ar putea cadea in primul capitol.
Setati tonul povestii: solemn sau emotionant, comic sau tragic.
In cuprinsul povestii...
Spune-ti povestea in scene, nu expozitie. O scena contine un motiv, un obstacol sau conflict, si o rezolvare care ne dezvaluie ceva noi despre personaje si circumstantele lor. Dezvolta-ti personajele prin actiune si dialog. Arata-ne, nu ne spune ce se intampla si de ce (nu ca este furios si grosolan, dar ca vorbeste astfel: "Da-te din calea mea, nemernicule! a zbierat el").
Include toate elementele de care ai nevoie pentru incheierea ta. Daca totul depinde de uciderea victimei cu un pistol, arata-ne pistolul cu ceva timp inainte.
Da-le personajelor motivatie adecvata actiunilor si cuvintelor lor. Drama se refera la oamenii facand lucruri extraordinare din motive foarte bune, iar melodrama la cei care au motive negative sau nonexistente.
Dezvolta subiectul ca un grup de probleme serioase in crestere. (Eroina scapa de personajul negativ in Capitolul 5, fugind in muntii inzapeziti; acum in Capitolul 6 ea isi risca viata intr-o avalansa.) Stabileste suspansul prin a pune la indoiala problemele aparute (Va supravietui eroina din avalansa si va reusi sa nu moara de frig in Capitolul 7?).
Gaseste solutii pentru problemele personajelor in cunostiintele pe care le poseda deja (Ce bine ca eroina a luat lectii de "supravietuire in cazuri extreme in Capitolul 1!).
In concluzie...
Prezinta un conflict final, crucial cand tot ce a fost castigat pana atunci este in pericol si s-ar putea pierde printr-un singur cuvant sau fapta: acesta este punctul culminant, care dezvaluie ceva cititorilor tai (si poate personajelor tale) care sa rezolve situatia, dar nu evident sau previzibil.
De-a lungul povestii...
Aminteste-ti ca nimic nu are loc din intamplare intr-o poveste. De ce numele eroinei este Sofia? De ce este oarba? De ce cainele ei este un labrador de culoare neagra? Raspunsul simplu este ca tu este Dumnezeul romanului rau si asa iti doresti tu sa se intample. Dar daca ai un motiv constient pentru aceste elemente, istorisirea castiga interes deoarece transmite mai mult inteles: De exemplu, Sofia inseamna "intelepciune" si numele poate da o indicatie cititorului.
Utilizaţi imaginea, metafora şi comparaţia cu un scop conştient, nu pentru fraza "suna bine". Mentine constant stilul, tonalitatea si punctul de vedere.
Cunoaste conventiile formei la care lucrezi si incalca-le doar cand ai un motiv bun sa o faci. De exemplu, daca este normal ca un detectiv sa fie agresiv, singur si un betiv, tu vei uimi cititorul daca detectivul este o femeie emotiva, mama a trei copii. Vei uimi cititorul si mai mult daca isi va face meseria asa cum trebuie, dar totusi va depinde de personalitatea si limitele proprii.
Cam atat deocamdata. Spor la scris tuturor!
XOXO
Specifica cine este "baiatul bun" si cine este "baiatul rau", adica in a carui poveste trebuie sa ne implicam emotional. De partea cui suntem? Chiar daca protagonistul este respingator din punct de vedere moral (un criminal, de exemplu), el ar trebui sa aiba cateva trasaturi sau atitudini cu care ne putem identifica. Personajul negativ poate fi placut, dar pornit pe un drum cu care nu suntem de acord.
Arata ce este in joc. Editorii si cititorii vor sa stie imediat. Ce are eroul de castigat sau de pierdut? Ce urmeaza daca personajul negativ invinge?
Stabileste cadrul - unde si cand are loc actiunea. Stabileste zona de conflict, astfel incat sa te ajute, nu sa-ti ingreuneze treaba.
Prefigureaza sfarsitul. Daca eroul moare in viscol la final, cativa fulgi de nea ar putea cadea in primul capitol.
Setati tonul povestii: solemn sau emotionant, comic sau tragic.
In cuprinsul povestii...
Spune-ti povestea in scene, nu expozitie. O scena contine un motiv, un obstacol sau conflict, si o rezolvare care ne dezvaluie ceva noi despre personaje si circumstantele lor. Dezvolta-ti personajele prin actiune si dialog. Arata-ne, nu ne spune ce se intampla si de ce (nu ca este furios si grosolan, dar ca vorbeste astfel: "Da-te din calea mea, nemernicule! a zbierat el").
Include toate elementele de care ai nevoie pentru incheierea ta. Daca totul depinde de uciderea victimei cu un pistol, arata-ne pistolul cu ceva timp inainte.
Da-le personajelor motivatie adecvata actiunilor si cuvintelor lor. Drama se refera la oamenii facand lucruri extraordinare din motive foarte bune, iar melodrama la cei care au motive negative sau nonexistente.
Dezvolta subiectul ca un grup de probleme serioase in crestere. (Eroina scapa de personajul negativ in Capitolul 5, fugind in muntii inzapeziti; acum in Capitolul 6 ea isi risca viata intr-o avalansa.) Stabileste suspansul prin a pune la indoiala problemele aparute (Va supravietui eroina din avalansa si va reusi sa nu moara de frig in Capitolul 7?).
Gaseste solutii pentru problemele personajelor in cunostiintele pe care le poseda deja (Ce bine ca eroina a luat lectii de "supravietuire in cazuri extreme in Capitolul 1!).
In concluzie...
Prezinta un conflict final, crucial cand tot ce a fost castigat pana atunci este in pericol si s-ar putea pierde printr-un singur cuvant sau fapta: acesta este punctul culminant, care dezvaluie ceva cititorilor tai (si poate personajelor tale) care sa rezolve situatia, dar nu evident sau previzibil.
De-a lungul povestii...
Aminteste-ti ca nimic nu are loc din intamplare intr-o poveste. De ce numele eroinei este Sofia? De ce este oarba? De ce cainele ei este un labrador de culoare neagra? Raspunsul simplu este ca tu este Dumnezeul romanului rau si asa iti doresti tu sa se intample. Dar daca ai un motiv constient pentru aceste elemente, istorisirea castiga interes deoarece transmite mai mult inteles: De exemplu, Sofia inseamna "intelepciune" si numele poate da o indicatie cititorului.
Utilizaţi imaginea, metafora şi comparaţia cu un scop conştient, nu pentru fraza "suna bine". Mentine constant stilul, tonalitatea si punctul de vedere.
Cunoaste conventiile formei la care lucrezi si incalca-le doar cand ai un motiv bun sa o faci. De exemplu, daca este normal ca un detectiv sa fie agresiv, singur si un betiv, tu vei uimi cititorul daca detectivul este o femeie emotiva, mama a trei copii. Vei uimi cititorul si mai mult daca isi va face meseria asa cum trebuie, dar totusi va depinde de personalitatea si limitele proprii.
Cam atat deocamdata. Spor la scris tuturor!
XOXO
2 fantasies:
Imi plac mult aceste sfaturi!...Sigur sunt folositoare pentru oricine cu imaginatie.
N-am mai trecut pe aici, dar vad ca ai facut schimbari frumooase :)
Trimiteți un comentariu