duminică, 4 octombrie 2015

Recenzie "Eleanor & Park" de Rainbow Rowell

Eleanor a fost dată afară din casă şi, după un an, se întoarce să trăiască din nou împreună cu mama, fraţii şi tatăl ei vitreg. O şcoală nouă, unde nu cunoaşte pe nimeni şi toată lumea pare s-o urască. Nu-şi face nicio speranţă că şi-ar putea găsi prieteni şi, când se-aşază în autobuz lângă Park, un băiat tăcut, care nu vrea decât să fie lăsat în pace, să-şi asculte muzica şi să-şi citească benzile desenate, nu se-aşteaptă la mare lucru.
Însă unele poveşti de dragoste încep fără mari aşteptări şi se dovedesc a fi cu atât mai impresionante cu cât începuturile lor sunt mai modeste. Deşi sunt suficient de deştepţi să ştie că prima iubire nu durează, Eleanor şi Park au curaj cât să vrea s-o trăiască până la capăt, nu doar în ce are ea mai serios, ci şi în ce are mai amuzant, mai naiv şi mai stângaci.

Părerea mea:
Cartea aceasta m-a luat pe nepregătite, apoi m-a prins bine în mrejele sale şi nu mi-a mai dat drumul. Aveam anumite aşteptări pentru că am auzit numai lucruri minunate despre ea și am primit exact ce am cerut, chiar mai mult... De la Rainbow Rowell am mai citit Fangirl și eram obișnuită cu stilul ei de scris, dar aceasta diferă puțin prin sentimentele pe care le transmite. A trecut ceva timp de când am citit o asemenea carte deosebită. Aș fi putut să o termin într-o singură zi, atât de mult mi-a plăcut, dar am preferat să lungesc mai mult starea de bine pe care mi-a transmis-o.

Povestea are un aer inofensiv, copilăresc care te atrage să petreci mult timp cu personajele sale. Eleanor este o fată cu o situaţie de familie dificilă, iar acest lucru este ușor de sesizat prin felul în care se îmbracă și prin atitudinea ei, ceea ce o transformă într-o țintă pentru colegi. Park este băiatul pe jumătate coreean care nu-mi dorește decât să fie invizibil și să-și vadă de pasiunile sale. Totul merge conform planului, până când cei doi se întâlnesc și se crează o legătură între ei pe baza lucrurilor pe care le au în comun. Primele lor interacțiuni sunt atât de drăguțe!

Avem un paralelism între familia numeroasă a lui Eleanor care se confruntă cu diverse probleme din cauza tatălui său vitreg și familia lui Park ce trăiește într-o armonie greu de înțeles pentru Eleanor. Casa lui Park devine un loc magic unde poate evada din realitatea sa și ajunge să se refugieze acolo de fiecare dată când are ocazia.

Cartea este împărțită pe capitole scurte, iar fiecare cuprinde acțiunea văzută prin ochii celor două personaje principale, notat la început Eleanor sau Park. Mi-a plăcut să văd toate evenimentele prin ochii lor și astfel mi-a fost ușor să înțeleg ce gândește fiecare. A fost minunat să descopăr primii fiori ai dragostei, ai primului sărut, ai primei atingeri. Autoarea a reușit să descrie toate acestea perfect, încât sentimentele lor parcă le puteai atinge, erau de sine stătătoare.

Per total mi-a plăcut enorm de mult, am iubit fiecare aspect. Nimic nu este în plus și conține tot ce este nevoie pentru o poveste frumoasă. Sfârșitul mi-a dat o stare de melancolie și m-a lăsat cu ceva semne de întrebare, de aceea sper să existe și o continuare a cărții la un moment dat.

Recomand cu drag această carte și mă bucur că am avut ocazia să o citesc! Clar este una dintre cele mai bune de anul acesta. Dacă aveți ocazia să o citiți sau să o cumpărați nu ezitați, o puteți citi cu încredere. :D

Vreau să mulţumesc frumos Editurii Art pentru carte, a fost o lectură minunată! Ţin să menţionez că acest lucru nu m-a influenţat în aprecierea valorii ei. Mai multe găsiți și pe pagina de Fb Youngart.
Nota mea:
Great book! You need to read it.

Citate:
"- Romeo şi Julieta sunt doi copii de bani gata care întotdeauna au primit tot ce au vrut. Iar acum li se pare că se vor unul pe altul.
  - Se iubesc... a spus domnul Stessman, ducându-şi mâna la inimă.
  - Nici măcar nu se cunosc, a zis ea (Eleanor).
  - A fost dragoste la prima vedere.

- A fost „Vai, tu, ce drăguț e” la prima vedere. Dacă Shakespeare ar fi vrut să credem că se iubeau, nu ar fi zis la început că Romeo era obsedat de Rosaline. Shakespeare ironizează iubirea."

"Au coborât împreună și au rămas împreună. Era ciudat. De obicei se despărțeau de îndată ce atingeau trotuarul - acum asta i se părea mai ciuda lui Park. Oricum mergeau în aceeași direcție amândoi de fiecare dată, vestiarul ei era pe același coridor: cum reușiseră să o ia fiecare în altă direcție?"

"- Arăt ca o vagaboandă?
  - Mai rău. Ca un clovn trist vagabond.

- Și-ți place cum arăt?
  - Iubesc felul în care arăți.

Auzindu-l, Eleanor a zâmbit din toată inima. Întotdeauna când o vedea zâmbind, ceva se rupea în el. Întotdeauna. "

"- Când mă uit la tine, a zis ea, lipindu-se de el, nu știu dacă mi se pare că ești drăguț pentru că ești coreean, dar nu cred că în ciuda faptului că ești coreean. Știu doar că mi se pare că ești drăguț. Dar, știi, foarte drăguț, Park...
Îi plăcea când îi rostea numele.

- Poate că mă atrag coreenii și nu știu eu."

Despre Rainbow Rowell:
Rainbow Powell (n. 1973) este o prozatoare din Statele Unite, născută în Omaha, Nebraska, unde trăiește și în prezent, alături de soțul ei și de cei doi copii. Din 1995, când și-a luat licența în jurnalism, până în 2012, când s-a apucat serios de scris, a fost editorialistă pentru Omaha World-Herald. Primul ei roman, Attachments, apare în 2011. Adevăratul succes vine însă cu două romane pentru tineri apărute în 2013, Fangirl și Eleanor și Park, pe care New York Times le enumeră printre debuturile remarcabile ale anului. Ultimul a fost deja tradus în peste zece limbi.